بررسی تشبیه و استعاره در غزلیات سلیم تهرانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات
- نویسنده خدیجه شاهبازی
- استاد راهنما محمود عباسی عباس نیکبخت
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
سلیم تهرانی ،پس از صائب و کلیم،یکی از بهترین گویندگان طرز نو،مشهور به سبک هندی است. در حدود سال 1040به هند سفر نموده است.پس از چهارده سال زندگی در هند به کشمیر رفته و گوشه ای برای آرام گرفتن اختیار می کند.دو سـال بعد نیـز در کشمیر دار فانی را وداع می گوید.او از سخن سرایان قادر و مضمون یاب طرز نو مشهور به سبک هندی اسـت اگـرچـه کـم گـوسـت امـا پاکیزه گفتار است و بسیار رنگین سخن و از میان شاعران گذشته به خواجه حافظ و از معاصران به نظیری نیشابوری معتقد است. شـعـرمـعمـولا دارای زیبایی های ادبی خصوصا تخیل است اما بسامد آن در اشعار شاعران متفاوت است غزلیات سلیم نیز آکنده ازصورخیال وخصوصا تشبیه و استعاره مــی باشد کمتر بیتی را در آن ها می توان یافت که از تشبیه و استعاره بی بــــــهره باشد.او شعر و خیال را در خدمت بیان افکار و احساسات خود قرار داده است.برجسته ترین صور خیال در شعر سلیم تهرانی،تشبیه و بعد از آن استعاره می باشد.از میان انواع تشبیه،تشبیهات حسی به حسی،مفصل،مفروق و مفرد به مفرد بالاترین بسامدها را دارند.و از میان انواع استعاره،استعاره مکنیه بالاترین بسامد را دارد. در این پایان نامه تشبیــه و استعاره در غزلیات سلیم تهرانی در چهار فصل بررسی می شود. فصل اول: تعاریف و کلیات. شامل: سیر علوم بلاغی، بیان، صور خیال، شرح حال شاعر فصل دوم: تشبیه. شامل: بررسی انواع تشبیه و جایگاه هر یک در غزلیات سلیم تهرانی فصل سوم: مواد تشبیه. شامل: بررسی مواد تشبیه از لحاظ عناصر به کار رفته در طرفین تشبیه (مشبه و مشبه به) که شامل سیزده بخش می باشد که هر بخش نیز دوازده زیر مجموعه دارد. فصل چهارم: استعاره. شامل: بررسی انواع استعاره از لحاظ مصرّحه، مکنیه و تبعیه.
منابع مشابه
بررسی موسیقی بیرونی و کناری غزلیات سلیم تهرانی
چکیده از دیرباز موسیقی شعر تأثیر فراوانی در رساندن هر چه بهتر مفهوم مورد نظر شاعر و برانگیختن احساسات و عواطف شنونده داشته است. لذا رسالت اصلی این پژوهش بررسی و موسیقی بیرونی و کناری غزلیّات سلیم تهرانی است. غزلیّات سلیم تهرانی از اوزان لطیف و روانی برخوردار استوبحرهای رمل و مجتثّ بیشترین کاربرد را در غزل های او دارد. این رساله در سه فصل تنظیم گردیده است. فصل اول به بیان کلّیات و تعاریف پیشینی...
15 صفحه اولبازتاب زیباشناختی سیمای پیامبران و امامان در دیوان سلیم تهرانی
حوزة هنر و زیبایی در حقیقت یکی از میدانهای جنجال برانگیز معارف بشری و در این میان از جان مایههای ادبیات و امری جداییناپذیر از شعر است. زندگی و سرنوشت پیامبران و امامان به عنوان انسانهایی کامل، یکی از غنیترین منابع الهام در شکلگیری آثار هنری و ادبی، همواره سرچشمه مضمون آفرینی و تصویرسازی شاعران و نویسندگان در ادب فارسی بوده است. آنچه در این مقاله به آن پرداخته میشود، بررسی سرگذشت پیامبر...
متن کاملروابط بینامتنی غزلیات صائب تبریزی و سلیم طهرانی
بینامتنیت شکلگیری معنای یک متن توسط متون دیگر است. سابقه این نظریه و طرح این مبحث در ادبیات جهان به صد سال هم نمیرسد. در این جستار ابتدا نظریات و وجوه بینامتنیت تشریح شده سپس به کمک آن و نقد سنتی ادبیات فارسی کوشیده شده تا گره از معمایی ادبی باز شود. معمایی که سلیم طهرانی با ادعاهایی مطرح کرده و دیگران از جمله صائب را به سرقت اشعار خود متهم کرده است. در خلال پرداختن به ادعای س...
متن کاملتحلیل و بررسی انواع تشبیه و استعاره در غزلیات فرصت شیرازی
میرزا محمد نصیرالحسینی ملقب به «میرزا آقا» که در شعر «فرصت» تخلص می کرد و بیشتر به فرصت شیرازی معروف است شاعر، نقاش، موسیقی دان و ادیب ایرانی بود. او فرزند جعفر بود و در سال ????ه.ق. در شیراز متولد شد. علاوه بر علوم فقه و اصول و کلام و فلسفه و منطق به علم حدیث نیز روی آورد. فرصت الدوله در بنیان فرهنگ نوین در ایران نقش مهمی داشت. وی به اروپا نیز مسافرت کرد و از کسانی بود که برای مشروطیت فعالیت ز...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023